Je bent goed in je vak maar niet altijd even zichtbaar of herkenbaar voor de buitenwereld. Je huidige huisstijl bestaat uit briefpapier dat je zelf ooit hebt gemaakt, je website is door je handige neef gebouwd en het visitekaartje kon je ergens goedkoop laten drukken, handig met standaardopmaak. Helemaal niks mis mee maar een duidelijke herkenbare identiteit zit er niet in.
De stap
Nadat je je dat hebt gerealiseerd, heb je besloten dat er een goede huisstijl moet komen, dus een afspraak met een grafisch ontwerper is de logische volgende stap. Wat staat je dan eigenlijk te wachten? Wat mag je verwachten en wat kun je zelf doen om ervoor te zorgen dat je straks een huisstijl krijgt die bij jou past, die de gewenste identiteit van jouw bedrijf uitstraalt? Die tenslotte jouw uithangbord zal gaan worden voor de komende jaren.
Inzicht
Je oude huisstijl ligt voor je en vraagt om een opfrisbeurt. Voordat je op zoek gaat naar een grafisch ontwerper is het handig om te inventariseren waar jouw huisstijl op dit moment uit bestaat. Wat gebruik jij nu zoal om naar buiten te treden? Wat gebruik je regelmatig, en wat heb je ooit eens laten maken maar gebruik je eigenlijk helemaal niet (of nauwelijks)? En, ook belangrijk, wat mis je nog? Wat zijn de reacties van de buitenwereld, wat doet het goed, en wat niet?
De old school huisstijl die bestaat uit een logo, briefpapier, visitekaartje en een envelop is in een digitaal tijdperk niet voor iedereen even bruikbaar en wenselijk meer. Zinvol dus om kritisch te bekijken aan welke communicatiemiddelen je echt behoefte hebt en daar een lijstje van te maken.
Verzamelen maar
Nu is het tijd om je wensen te verzamelen in beeld en woord. Welke wensen heb je eigenlijk voor je nieuwe huisstijl? Welke stijl (of stijlen) spreekt je aan? Wat wil je met je huisstijl aan de buitenwereld vertellen? Wat is er zo uniek aan jouw bedrijf en wat daarvan wil je graag terugzien in je nieuwe huisstijl? Het maken van aantekeningen kan je hierbij helpen.
Op sites als Pinterest of Evernote kun je voorbeelden verzamelen maar met een schaar en wat tijdschriften kom je natuurlijk ook een heel eind. Het maken van een moodboard met je bedrijf als onderwerp – wat later als inspiratiebron kan dienen voor de ontwerper- kan je goed op weg helpen bij het vormen van een idee van stijl en kleuren.
Op zoek
Met je moodboard op zak kun je op zoek naar een ontwerper. Vraag eens om je heen (ook via social media) of er iemand goede ervaringen heeft met een ontwerper. Daarnaast kun je altijd gaan googelen of bij een branchevereniging gaan zoeken. Bedenk ook of je met iemand uit de buurt wilt samenwerken of met iemand die helemaal jouw stijl heeft maar misschien wat verder weg zit. In dat laatste geval kan Skypen (of Facetimen, Google hangouts) een uitkomst bieden al gaat er meestal niks boven een face-to-facegesprek.
Wanneer de stijl en sfeer van de ontwerpen van een bepaalde ontwerper je aanspreken, maak dan een afspraak voor een kennismakingsgesprek. Vertel wat je wensen zijn en vraag ook naar de werkwijze van de ontwerper. Maak aantekeningen van het gesprek. Klopt je voorgevoel, en is er een klik, dan kun je altijd een (gespecificeerde) offerte aanvragen. Inclusief de algemene voorwaarden, mocht je die nog niet meteen ontvangen hebben. Dan weet je van te voren welke afspraken jullie met elkaar maken. Wel zo helder en het voorkomt gedoe achteraf.
Budget
Zoveel ontwerpers, zoveel stijlen en ook zoveel tarieven. Wil je het beste van het beste, dan gaat er meer tijd zitten in de onderzoeks- en conceptfase en dus ook in het ontwerpen. Het is tenslotte maatwerk. Bepaal van te voren een reëel budget en hou daarbij in je achterhoofd dat een goede huisstijl er ook voor kan zorgen dat jij meer klanten krijgt. Een huisstijl is dus een investering, maar wat mag die investering kosten? En als de kosten te hoog blijken, waarop ga je dan besparen? Bedenk of je wilt besparen op de kwaliteit (dan moet je mogelijk uitwijken naar een andere ontwerper), of op het aantal communicatiemiddelen dat je laat realiseren.
Het lijkt logisch, maar wanneer tussentijds de wensen veranderen zal ook de offerte wijzigen. Blijf dan vooral veelvuldig met elkaar in gesprek, niet alleen over de creatieve kant (hoeveel voorstellen ontvang je straks of hoeveel correctierondes zijn inbegrepen bijvoorbeeld) maar ook over de financiële kant.
Showtime!
En dan is het wachten terwijl de ontwerper met jouw input aan de slag gaat. Meestal mag je binnen een paar weken wel iets verwachten. En dan, eindelijk, wordt je geduld beloond, de eerste ontwerpen zijn binnen; het liefst met een duidelijke onderbouwing van de keuzes van de ontwerper. Waarom heeft hij/zij gekozen voor die kleuren, vormen en typografie, wat is het verhaal erachter?
Ga af op je gevoel, maar beoordeel de ontwerpen ook op basis van jouw eerder aangegeven opmerkingen. Daar had je die aantekeningen voor gemaakt natuurlijk 😉 Komt er in de ontwerpen terug wat jullie besproken hebben? Klopt dit bij wat je wilt overbrengen?
In de meeste gevallen worden er nog wat spreekwoordelijke punten en komma’s in de ontwerpen gewijzigd voordat de bestanden geschikt zijn om richting drukker/webbouwer te gaan. En dan, daarna, ben jij de trotse eigenaar van de huisstijl die jou als een jasje past!
Deze blog is eerder verschenen als gastblog over huisstijl voor Vakpracht