In een tijd waarin het lijkt alsof iedereen alles kan, wordt wel eens vergeten wat een professionele, goed ontworpen huisstijl voor jou en je bedrijf kan doen. Want eigenlijk is jouw huisstijl niet alleen een logo maar een verlengstuk van je bedrijf. Het moet iets zeggen over wat je bedrijf doet, maar ook over wat de buitenwereld ervan verwacht. Dat klinkt misschien gek, maar buiten dat jij het als opdrachtgever ‘mooi’ moet vinden, heeft jouw huisstijl natuurlijk de functie om anderen te laten zien wie je bent en wat je doet.

Jij maakt een product of je verleent een dienst waar je in gelooft en dat wil je uitdragen. Wanneer dat product (laten we zeggen, een stoel) op een krakkemikkige website staat, doet dat eerlijk gezegd toch een beetje af aan de uitstraling van die stoel. Terwijl als je datzelfde product in een professioneel ontworpen omgeving zet dan wordt de uitstraling van die stoel alleen maar versterkt. Dat kan de kracht zijn van een goed ontworpen huisstijl. Het één versterkt het ander waardoor het een geheel wordt.

Het totaalpakket

Je huisstijl kan bestaan uit een logo, briefpapier en een visitekaartje. Dat is toch wel de basis. Maar wanneer jij de weg opgaat in je auto of bestelbus, dan kan die ook voorzien worden van jouw logo en huisstijlelementen als  vormen, lijnen, kleuren, typografie). Allemaal elementen die er samen voor zorgen dat men jouw bedrijf herkent: “Hey, is dat niet die bestelbus van die ene meubelmaker, die met oranje tafelpoot?”.
Missie geslaagd.

Zo kun je natuurlijk nog veel meer voorbeelden (laten) bedenken van het inzetten van huisstijldragers die jouw product versterken. Denk aan een duidelijke gevelbelettering, maar je kunt er ook voor kiezen om eens inpakpapier te laten maken (voor die bovengenoemde meubelmaker misschien niet zo aan de orde). Bekijk gewoon goed wat voor jou van toepassing kan zijn. Wat voor de één werkt, is voor een ander totaal niet relevant. Het gaat erom dat elke toepassing jouw product en bedrijf versterkt.

De truienwinkel

Terwijl ik dit blog aan het schrijven ben, moet ik denken aan een huisstijl die ik een tijdje geleden online heb gezien. Breien lijkt inmiddels ook wel een ambacht geworden dus dat leek me een mooi voorbeeld. Deze huisstijl is ontwikkeld voor een onlineshop in truien met Scandinavisch patroon. In het logo zie je een breisteek terug wat tegelijkertijd ook een gewei van een hert kan zijn. Mooi gevonden. Alle gebruikte materialen sluiten goed op elkaar aan, echt een eenheid. Op Pinterest heb ik een apart bord hiervoor aangemaakt.

 

Deze blog is eerder verschenen als gastblog over huisstijl voor  Vakpracht

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.