Zoveel ontwerpers, zoveel stijlen en ook zoveel werkwijzen. Aan het eind krijg jij wat je wilt hebben, namelijk een zakelijke huisstijl. De weg er naartoe kan op verschillende manier verlopen. Deze keer wil ik je meenemen in mijn ontwerpproces.
De voorbereiding
Nadat de offerte akkoord is bevonden, heb jij als klant je wensen met mij besproken. Dat kan op verschillende manieren. Met deze input ga ik voor je aan de slag.
Eerst ga ik jouw werkgebied verkennen, noem het marktonderzoek. Ik ga me verdiepen in wie jij bent, wat je doet, wat je maakt, wat je belangrijk vindt maar ook welke sfeer straalt je werk uit, en wat wíl je bereiken, wie wil je bereiken, welk beeld wil je van jezelf/bedrijf creeëren, voor wie maak jij je producten? Kortom ik probeer een goed beeld van jou en je bedrijf te krijgen.
In kaart brengen
Ik begin met de (bedrijfs)naam op een groot vel papier te zetten. Daaromheen schrijf ik alles op wat in me opkomt, zonder er al te lang bij stil te staan. Als ik dat wel doe, ben ik sneller afgeleid en blijf ik ‘hangen’ op een bepaald punt. Maar ik wil juist verder, meer associaties leggen. Het is eigenlijk een brainstorm natuurlijk. Door alles op te schrijven kom ik tot hele nieuwe ideeën en metaforen waar ik normaal gesproken niet zo snel op zou zijn gekomen.
De trechter
Wanneer ik hiermee klaar ben, lees ik het allemaal nog eens goed na en ga de gegevens ‘filteren’. Zie het voor je “door een trechter halen” zodat ik tot de kern kom. Deze kern vormt dan mijn uitgangspunt voor het daadwerkelijke ontwerpen.
Deze manier van werken geeft me kaders en bovendien kan ik checken of ik alle input van jou erin verwerkt heb. Een soort debriefing dus.
Fineliner versus Mac
Het echte schetsen gebeurt op papier, in mijn geval met een fineliner vaak op klein formaat met weinig detail. Het lijkt wel alsof de details in m’n hoofd zitten en ik deze in de uitwerkingsfase meeneem. Naast de schetsen schrijf ik van alles op over kleurgebruik, typografie, afwerking, ideeën, noem maar op. Nog geen kleur op papier maar wel in m’n hoofd.
Het schetsen werkt nu als een visuele brainstorm maar dan op papier. Vaak ontwikkelen schetsen zich in een aantal stappen om tot een goed voorstel te komen. Ik voeg er iets aan toe of haal juist iets weg, net zolang tot het klopt voor mijn gevoel.
Misschien leuk om te weten, wanneer ik direct op m’n Mac schets, krijg ik echt een heel ander resultaat dan wanneer ik op papier schets. Blijkbaar laat je je op de Mac leiden door wat de software kan, terwijl je in je hoofd oneindig doorschetst, zonder externe beperkingen.
De uitwerking
Uiteindelijk worden de schetsen voor het eerste voorstel in detail uitgewerkt op de Mac, met software als InDesign, Illustrator of Photoshop. Het hangt er maar net vanaf wat er bedacht is, ieder programma heeft zo z’n eigen doel. Wanneer ik het voorstel aan jou presenteer, doe ik dat het liefst persoonlijk. Die eerste reactie zegt zoveel, evenals het gesprek dat volgt. De voorstellen als pdf ontvangen via de mail of als print per post kan natuurlijk ook, maar is minder persoonlijk.
Samen lopen we later de voorstellen nog eens door en worden ze getoetst aan jouw kernwaarden. Dan moet blijken of het beeld wat ik heb gemaakt raak is of nog wat aanpassing nodig heeft.
Deze blog is eerder verschenen als gastblog over huisstijl voor Vakpracht