De meerwaarde van je huisstijl

Wanneer je op het punt staat om een huisstijl te laten ontwerpen voor jouw bedrijf, wil je er in eerste instantie één die bij je past. Logisch natuurlijk want jouw huisstijl moet als gegoten zitten, jouw second skin. Het wordt de stijl van jouw huis, jouw onderneming, en deze manier van naar buiten treden zegt iets over waar jij voor staat en waar jouw bedrijf voor staat.

Looking good

Een goede huisstijl zorgt voor een goede presentatie naar buiten toe. En dat gaat verder dan alleen het logo en briefpapier. Het is het totaalpakket van hoe jouw bedrijf naar buiten treedt.  Dit is de manier om op te vallen en je te onderscheiden van de rest. Er is immers goed over nagedacht door de ontwerper en die heeft de belangrijkste unieke kenmerken van jouw bedrijf of product erin verwerkt (al dan niet herkenbaar). Een huisstijl zorgt er voor dat jij iedere keer herkend wordt.

Je huisstijl terug verdienen

Wist je trouwens dat een product waarbij tijdens het ontwerpen veel aandacht voor het design is geweest , meer kan opleveren? Dat blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek ‘Effectiviteit van Design’, (link naar http://www.bno.nl/over-design/twintig-procent-winst-door-design). Daarbij blijkt ook dat een goed ontworpen huisstijl het imago van een bedrijf kan versterken. Goed om te weten, lijkt me.

Het gevoel oproepen

Dat klinkt misschien allemaal heel zakelijk maar een huisstijl gaat ook over emotie. Welk gevoel roept jouw huisstijl bij iemand op? Of welke gevoel wil jij juist bij de ander oproepen? Mensen zijn heel visueel ingesteld waardoor een duidelijk beeld (jouw huisstijl) makkelijk blijft hangen en ze jouw bedrijf daardoor snel weer kunnen herkennen. Goed om je daarvan bewust te zijn, daar kun je daar op inspelen in al je verdere uitingen of acties.

Huisstijlbewaking: halt!

Wanneer je huisstijl eenmaal staat is het ook de kunst om in alle uitingen dezelfde lijn aan te houden. Eén gezicht naar buiten aan te houden zodat je altijd herkenbaar bent en blijft. Dat betekent altijd dezelfde basiskleuren gebruiken, dezelfde typografie gebruiken. En natuurlijk kan deze in de loop der tijd worden aangepast, bijvoorbeeld doordat je bedrijf in de loop van de tijd verandert. Daarnaast is het ook van belang dat de ‘tone of voice’ van jouw bedrijf gelijk blijft. Van informeel naar formeel en terug in je communicatie geeft een vreemd signaal af.

Een goed ontworpen huisstijl gaat dus verder dan alleen het eerder genoemde logo en briefpapier. Het zet jouw bedrijf op de kaart!

 

Deze blog is eerder verschenen als gastblog over huisstijl voor  Vakpracht

Bewaren